AOI står for Area of interest. Det er naturligvis vigtigt, at du definerer, hvilke områder på salgssiderne, som er vigtigst.

Således har din designer en mulighed for at lave et design, som helliger dit mål i højere grad. Begrebet AOI stammer fra wireframing, hvor man i et ikke-designet layout (læs:kassedesign), har svært ved at skabe et visuelt hierarki, der skaber et klart startpunkt for brugernes blik. Det er typisk tekst, billeder og kontraster, der kan bruges til at skabe opmærksomhed på dit AOI. Men også langsomt bevægende animationer kan bruges til at fange brugerens opmærksomhed.

Hvad skal du bruge dette til? Du har sikkert hørt 1000 gange, at du skal have en klar call-2-action, hvilket er logik for burhøns. Men jeg har oplevet utallige gange, at den primære call-2-action, også kaldet Most-wanted-response (MWR), ligger i et område, som ikke er et AOI. På den måde udkonkurrerer dit sekundærer indhold på siden din call2action. Og det kan potentielt være et en conversion killer.

Du skal bruge AOI til at få brugerens opmærksomhed rettet hen på det område, hvor du helst vil have de starter. På denne måde får du sænket din bounce rate, og sikrer at dit budskab trænger igennem.

Du kan bruge en plastiklomme, som du holder op 2-3 cm foran skærmen, til at få en fornemmelse af, hvor der er stærkest tiltrækning, og hvor blikket naturligt falder. Plastiklommen sikrer at alt sløres, og derved får du en bedre fornemmelse af kontrastelementer og farver/tekster, der skiller sig ud.

AFBRYDELSER UNDERVEJS I INDKØBET

Tak til Martin Thorborg og hans bog ePusher, som inspirerede mig til dette afsnit.

Der er 117 mulige og umulige årsager til, at man bliver afbrudt undervejs i et online indkøb. I modsætning til i butikken, så er det rent faktisk ok at gøre et ophold og så senere vende tilbage og fortsætte købet. Det er en ufravigelig ofte glemt del af konverteringsoptimering, og så kan du lige så godt vende det til din fordel.

Jeg hørte engang, at 7 % af alle tøjkøb på nettet blev afbrudt, fordi der var et barn der græd. Hvis dette bare er tilnærmelsesvis sandt, så over vej de sidste 116 mulige scenarier:

  • Man skal spise – nogen kalder at aftensmaden er klar
  • Man skal på toilettet
  • Man har glemt en aftale – og farer ud af døren
  • Man opdager at man har en vildfaren solsort i ens udestue
  • Posten ringer på døren
  • Nemlig.com kommer med varene, som skal pakkes ud omgående, da der er frostvarer blandt
  • Osv.

Okay, det var præmissen for min pointe. Hvad er så pointen?

Din shop, din kurv, din e-handel eller hvad du nu kalder dig selv, må ikke ”time ud” ved lange indkøb. Jeg var engang med i en evalueringstest, hvor en bruger havde købt en brugtvareannonce, som skulle skrives online. Hun udfylder en fin beskrivelsestekst om sin brugte vare og det tager ca. 10 minutter, men går så til frokost med kollegaerne og kommer tilbage for at fuldføre købet, blot for at konstatere, at hendes session er udløbet og indholdet er væk. Hun valgte i irritation konkurrenten i stedet.

Nu er jeg ikke teknikker, men hvad enten du gemmer indkøbsdata i session cookies, persistent cookies, cache, server memory, tokens, login data eller i url-data, så lav det på en måde, så man ikke mister en indkøbskurv, selvom man holder en pause i sit indkøb.

AUTO-RESPONDERS er for mange et enten ukendt eller forældet fænomen. Men med Big Data og marketingautomation har det fået en revival. En autoresponder er i modsætning til et sporadisk nyhedsbrev, en række forprogrammerede mails med indhold, som er relevant for modtageren. Det kan være en række velkomst-mails, hvori man promoverer relevant indhold fra ens website, leverer gratis content som styrker loyaliteten, eller som forsøger at lave opsalg eller mersalg.

Styrken ved en autoresponder er, at den kun skal laves én gang, og så passer den sig selv og leverer solid kundeværdi. Jo mere personlig og målrettet man kan lave indholdet desto bedre. Det handler om at tænke ud af boksen omkring indholdet, da det kan være svært at finde oplagt kommunikation at give til brugerne. Her er nogle bud, som forhåbentlig kan inspirere dig til at tænke ud af boksen.

Sælger du:

  • Børnetøj – Så lave en auto-responder med gode råd til vask, navn i tøjet, pletfjerning…
  • Rejser – Lav en printbar huskeliste, eller en lokalguide til restauranter.
  • Mobilabonnementer – Liste over udlandstaksering, gode apps, liste over telefoniske services såsom just-eat, taxaselskaber og nummeroplysningen, mobiltilbud, konkurrencer…
  • Billig barberskraberVideoklip, anmeldelse, interviews med skuespillere, info om toilet, handicapparkering, bar, pauser…
  • A-kasser10 fejl i din kontrakt du skal tjekke, løntjek, liste over gode jobsites…
  • Dagligvarer online Opskrifter, tilbud, info om leveringsfordele, nichevarer, spørgeskemaundersøgelse som giver rabat på næste køb.
  • Legetøj – Info om gode børneture, børnevenlig mad, konkrete tilbud, mersalg til Legosættet, billet til Legoland…
  • Tyverialarm – Bestil flere klistermærker til vinduerne, køb kameraattrap, blinkedioder til hoveddøren, vi har hund skilt, hundelegetøj til indkørslen, Sådan foregår de fleste indbrud video.
  • Nye bankkunderRenter for dummies, 10 måder at optimere din skat på eller videoer af særlige features.